گفت وشنود با احمد پرویز آهنگساز و آواز خوان خوش صدا و با ذوق
فضل الرحیم رحیم فضل الرحیم رحیم

 

وظیفه ء ما این نیست  که هنر خود را تا پائین ترین قشر جامعه ، وبه سطح آدمهای که از سواد بی بهره هستند، پائین بیاوریم بر عکس وظیفه و رسالت ما این است تا ذوق آنها راتا بالاترین سطوح هنر بالا بکشانیم . اگر همه  ئی  هنر مندان ما در انجام رسالت خود چنین عمل نمایند من باورکامل دارم که در ظرف چندسال آینده ما شاهد موسیقی خوب وبا کیفیت افغانی خواهیم بود .

 

احمد پرویز ، در 15 فبروری در شهر کابل ، دیده به جهان گشوده از دوران کودکی علاقهء وافر  به دنیائی هنر داشت. سیزده ساله بود که انگشتانش روی پرده های آرمونیه و طلبه آشنا شد و همزمان به زمزمه ء آهنگهائی پرداخت که در همان زمان به دلش راه یافته بود . وی هرچند که بشکل رسمی نزد هیچ استاد موسیقی شاگردی نکرده اما از هنرمندان مختلف و منابع مختلف اساسات موسیقی را فرا گرفته است . احمد پرویز علاوه از اینکه صاحب آواز دلنشین است در فن آهنگسازی هم دسترسی دارد که تا به حال به یک تعداد از آواز خوانان جوان آهنگهای ساخته . وی دلباخته ئی سروده های بیدل و مولانا جلال الدین محمد بلخی است تصنیف اکثر آهنگهای او را غزلیات از مولانا و بیدل تشکیل میدهد . از سال 1996 م احمد پرویز در کشور هالند زندگی می کند . صنم ، مبارکباد و خنجر الماس، نام سی دی های اند که به عنوان البوم آهنگهایش به علاقمندان موسیقی از سال 2000 م  بدینسو عرضه نموده که این سی دی ها حاوی آهنگهای فلکولوریک ، پاپ ، غزل و کلاسیک غزل می باشد . من چندی قبل آهنگ (دریائی رویا )را به آواز احمد پرویز، از طریق برنامهء 5 ستاره که آقای خلیل راغب ، نوازنده ، آوازخوان و گردانند ه ء موفق ، مجری آن برنامه می باشد دیدم و شنیدم که واقعاً آهنگ دلنشینی است . دلچسپ بودن تصنیف و کمپوز آهنگ ( دریای رویا ) مرا واداشت تابا احمد پرویز، گفت وشنودی پیرامون فعالیت هنری وی  داشته باشم ، خواننده ء  صاحب دل ، با احمد پرویز، گفت و شنودی داشتم از طریق تلیفون که اینک متن آن گفت و شنود غرض خوانش حضور مبارک شما تقدیم است  .

 

 

- از کدام سالها و چی انگیزه ء باعث شد که شما سراغ موسیقی را گرفتید . از آن سالها زمانی زیادی می گزرد برداشت شما چیست که شما به سراغ موسیقی رفته بودید و یا موسیقی به سراغ شما آمده بود ؟

 

- خوب به یادم نیست و نمی دانم که من به سراغ موسیقی رفته ام یا اینکه موسیقی به سراغ من آمده بخاطریکه یادم می آید و حتا بیشتر از آن من علاقمند موسیقی بود م ، از زبان بزرگان فامیل شنیدم که از سنین دو ، سه سالگی که هنوز یاد خودم نیست هر آهنگ را که از تیپ و یا رادیو می شنیدم من از پشت همان آهنگ زمزمه می کردم ویک عشق عجیب و غریب به هنر موسیقی داشتم  و دارم . انگیزه اش برایم تا به حال معلوم نیست ولی احساس می کنم که با موسیقی پیوند عمیق دارم و فکر می کنم از روز تولد تا حال با موسیقی هستم و امیدوارم که با موسیقی باشم تا زمانیکه حیات دارم .

 

- آیا در تحکیم و دلبستگی شما  در  پیوند با موسیقی پشتکار و تلاش شما مثمر ثمر واقع شده ویا تشویق اعضای خانواده و دوستان تان؟

 

-  هردو ، به نحوی . عشق به هنرموسیقی از اول بامن بوده و بعداً تشویق فامیل و دوستان و تلاش که خودم به خرچ دادم به آموختن موسیقی و زحماتی که کشیدم باعث شده که پیوندم با موسیقی بیشتر تحکیم  پیدا کند .

 

- از نخستین باری که جرئت کردی تا در مقابل جمعی از حاضرین بنوازی و بخوانی بگوئید خود درچی وضعیت قرار داشتید واستقبال آنها چگونه بود وآیا بیاد دارید که کدام آهنگ را اجرا نمودید ؟

 

- اولین بار در محفل عروسی مامایم ، که تعداد بیشتراز تقریباً 50 ،60 نفر ازاعضای فامیل خود ما حضور به هم رسانیده بودند و دو تن از دوستان مامایم آرمونیه و طلبه می نواختند و همزمان می خواندند. من هفت یا هشت سال بیش نداشتم که مادرم بشکل شوخی آمیز برایم گفت : " در خانه همیشه زمزمه میکنی حالا که آلات موسیقی همین جاست  اگر جرئت داری بیا بخوان که همه بشنوند." مادرم فکر می کرد که من شاید خجالت بکشم  و بشرمم اما برعکس من با جرئت تام  پهلوی آنها نشسته و در مورد آهنگهای که می خواستم بخوانم با آنها مشوره نمودم و سپس دو پارچه آهنگ محلی که همان وقت سرزبانها بود( سبزینه رنگ آمده مهمانم ئی و جامه نارنجی ) را خواندم که برای اولین بار اعضای فامیلم صدای مرا یکجا با آلات موسیقی شنیدندو بسیار تشویقم کردند البته این در سطح فامیلی بود .ولی بعد ها د رسال1986 م که من د رازبکستان ، بودم  برای اولین بار در یکی از جشن های ملی افغانستان ، در حضور 4 یا 5هزار محصل  ملکی و نظامی افغان ، که در ازبکستان ، مصروف تحصیل بودند روی استیژ رفتم  دو ، سه پارچه ارگن نواختم و دو سه پارچه آهنگ خواندم قبل از کنسرت اظطراب و تشویش سرتا پایم را فرا گرفته بود ولی به فضل خداوند، از همان لحظه که پایم در استیژ رسید و افغانها را دیدم که با چه محبت به استیژ نگاه می کنند و مرا تشویق می نمایند ، اینقدر قوت  قلب و انرژی گرفتم که ترس و اظطراب را دیگر احساس نکردم برعکس آهنگهایم را موفقانه اجرا نمودم که مورد تشویق حاضرین قرار گرفتم .

 

- در عرصه موسیقی گاهی نزد استادی زانو زده اید ، کدام استاد در کجا و برای چی زمانی ازوی چی چیزها را آموخته اید ؟

 

- موسیقی رابشکل پراگنده از بسیارمنابع ، اشخاص و استادها آموخته ام و از مشوره های شان استفاده برده ام ولی شکلی که ایجاب می کند که نزد استادی زانو بزنم و به اصطلاح شرقی ها گرُ بگزارم  متاسفانه این چانس تا به حال برایم مساعد نشده ولی هیچ وقت دیر هم نیست . ممکن روزی شود که همین خبر را به افتخار بگویم . منتها از هنرمند های داخل افغانستان گرفته تا استادان هندی و پاکستانی ، زمانیکه آنجا زندگی می کردم تلاش کردم تا اساسات موسیقی ، راکها ، سر ، لی و تمرین آواز را بیاموزم و این کارم تا امروز هم ادامه دارد. فکر می کنم تا زمانیکه آوازخوان و هنرمند در قید حیات است نوآموز است و باید همیشه در فراگیری و آموزش باشد .

 

- از آوازخوانان مطرح کشورما کار هنری و آواز کدام یک از آنها را در کار و سلیقه ء هنری خود تاثیر گذار می دانید و چرا ؟

 

-  آقای فضل الرحیم رحیم ، من از زمان نوجوانی بسیار یک انس عجیب و غریب داشتم به آهنگ های مرحوم احمد ظاهر، و البته تا هنوزهم دارم در همان زمان از آوازش و آهنگهایش بسیار لذت می بردم و بالای ذوق من تاثیر گزاربود بعد ها با شنیدن آهنگهای از محترم احمدولی و فرهادجان دریا ، دایره ئی انس ام وسیعتر شد .آهسته ، آهسته  ذوقم راهش را بسوی غزل ، تمری و موسیقی  کلاسیک باز نمود در این جا بود که با گنج عظیم که از بابای موسیقی مرحوم استاد سرآهنگ ، به ما میراث مانده آشنا شدم وتا امروز از شنیدن آن لذت می برم که این همه انس و علاقه که به صدا  و هنر والای آنانیکه در بالا از آنها تذکر دادم  بی تردید در کار هنری من بی تاثیر نبوده و نیست .

 

- تا جائیکه من در جریان هستم در قسمت آهنگسازی هم کارهای دارید د راین زمینه لطفاً بگوید ؟

 

- یک بخش عمدهء کار مرا آهنگسازی تشکیل میدهد. دربخش ساختن آهنگ از جمله آهنگسازان همان وقت ، مرحوم شاولی ولی ترانه ساز ، مرحوم فضل احمد نینواز ، مرحوم استاد هاشم ،محترم استادخیال ، اینها کسانی اند که ارایه های هنری شان در کار من از لحاظ فن آهنگسازی تاثیرگزار  و الهام بخش بوده و همچنان نسل بعدی از آهنگسازان مطرح کشورما به گونه ئی مثال آقای فرهاد دریا ، آقای شادکام ، آقای امیرجان صبوری،  و بویژه آقای وحید قاسمی ،که کار های شانرا را باعلاقمندی می شنوم وبرایم  در عرصه ء موسیقی الهام بخش است  .

 

- به نظرشما که خود آهنگساز هستید و همزمان آوازخوان ، بخاطریکه یک آهنگ راهش را به دلها باز کند و به یک اثر ماندگار مبدل شود چی چیز های باید در ترکیب و بافت و ساخت آهنگ مد نظر گرفته شود؟

 

- سوال بسیار جامع است ولی در حین حال  جواب دادن به این پرسش بسیار مشکل است .بخاطر اینکه هیچ نوع ضمانت وجود ندارد که یک آهنگساز از قبل بتواند صد فیصد گرانتی کند که همین آهنگ راهی خود را به دل ها باز میکند و این آهنگ حتمن به سر زبانها قرار می گیرد . هر آهنگساز وهر آواز خوان ، زمانیکه بالای یک آهنگ کار می کند نهایت آرزویش همین است که آهنگش راهش را به دلها باز نماید ولی از صدها آهنگش یک آهنگ بلاخره به دلها راه باز می کند . به نظر من باید بیشتر سر کیفیت موسیقی و کار خوب اتکا شود ولو که همان آهنگ لحظه ئی شهرت پیدا نکند ولی شاید  بیست سال بعد ویا سی سال بعد همین آهنگ گل کند و زندگیش بسیار بیشتر از آهنگ های باشد که مدت زمانی کوتاهی شهرت می کشند و دوباره از بین میروند .

 

- شما چند البوم به شکل سی دی دارید و می شود از انها نام ببرید ؟

 

-  من تا به حال سه سی دی ، به علاقمندان موسیقی عرضه نموده ام که سی دی چهارم در راه است . سی دی ، اولی ام بنام  صنم بود که در شروع سال 2000 م  نشر شد ، سی دی ، دومی ام مبارک باد نام دارد که در سال 2004 م  عرضه شد ، سی دی ، خنجر الماس ، در سال 2006 م به دسترس علاقمندان قرار گرفت . " دریائی رویا" نامی سی دی ، است  که زیرکار است و قراراست تابستان امسال بخیر به خدمت علاقمندان تقدیم گردد.

 

- سی دی های که شما از آنها نام بردید حاوی چند آهنگ می باشند آیا همه ئی آهنگها نواند یا باز خوانی شده ویا که کاپی می باشند ؟

 

-  همانطوریکه در بالا تذکر دادم یک بخش عمدهء کارم را آهنگ سازی  تشکیل میدهد، یعنی آهنگهایرا که خود می خوانم ویا در سی دی ، ها عرضه نموده ام بیشترینه از ساخته های خودم می باشد . علاوتاً من به دیگر هنرمندان جوان که تقاضا نموده اند نیز اهنگ ساخته ام .بطور مثال یک سی دی ، مکمل از آهنگها را برای آوازخوان جوان سلیمان سریر، که در کشور هالند اقامت دارد ساختم  که بنام " افسانهء وفا" به علاقمندان هنر موسیقی دویا سه سال قبل عرضه شد و همچنان سی دی ، " نوردیده " از ایمل مصطفی، آهنگهایش از ساخته های من بوده که چندی پیش به دسترس علاقمندان قرارگرفته است . یک آهنگ که متین جان عثمانی ، بنام "شال طلائی " خوانده ودربین جوانان به اصطلاح مردم ما گل کرد از ساخته های من می باشد . شش ، هفت آهنگ در سی دی تازه ء، سلیمان جان سریر، از ساخته های من می باشد . وبرای یکتعداد هنرمندان نیز مصروف ساختن آهنگهای تازه می باشم . در این زمینه همین حالا نیز کارهای روی دست دارم .

 

- آهنگ " دریای رویا " را من از طریق برنامه 5 ستاره آقای خلیل راغب ، و همچنان دریوتیوپ دیدم و شنیدم ، آهنگی دلنشین و جالبی است . دوستانی زیادی علاقمند هستند تا در مورد تصنیف و کمپوز این آهنگ توضیحات شما را داشته باشند ؟

 

- آهنگ " دریائی رویا " را من با الهام از موسیقی فلکولوریک راجستان هند ساختم ، برای تصنیف این آهنگ به شعر نیاز داشتم که در این زمینه با دوست عزیزم آقای کاوه آهنگ ، از چهره های مطرح ادبیات و شعر امروز کشورما تماس گرفتم . آقای کاوه آهنگ ، با لطف و محبت به  خواستم پاسخ گفتند و شعری برای این آهنگ ساختند که واقعاً شعر عالی است .

لینک آهنگ دریائی رویا دریوتیوپ    

 http://www.youtube.com/watch?v=QBbu-CEMeo0             

 

- دیروز وامروز موسیقی کشور ما را چگونه ارزیابی می کنید ؟

 

- اگر بشکل خلاصه بگویم که بحث ما به درازا نکشد موسیقی دیروز ما غنیتر از موسیقی امروزما  بود هنرمندان بیشماری به غنامندی رشد و ارتقا موسیقی ازدل و جان تلاش کردند و از آن است  که آثار آنان تا هنوز بر سر زبانهاست و حتا قبول نسلهای امروزی می باشد .  در موسیقی امروز ماهم استعداد های شگرفی تبارز نموده اند ولی با آن هم نمی توان با نخبه های دیروز ما آنها را مقایسه نمود . سه دهه جنگ و نابسامانی موجب گردیده تا هیچ  مرجع برای وارسی ، تنظیم و ترتیب موسیقی و تفکیک آهنگ خوب از بد  وجود نداشته باشد. و همچنان هیچ نهادی موجود نیست تاجوانان ما را در عرصه ء موسیقی وشعر رهنمائی  کند تمام این عوامل دست بدست هم میدهند تا سطح کیفیت موسیقی در کشور ما پائین بیاید . هرکس هرچی خواست می سازد می خواند و نشر اش می کند. من امروز موسیقی کشورما را ضعیف تر از دیروز میدانم اما امیدواری وجود دارد که با بهتر شدن وضع امنیتی و تامین ثبات در کشورو حضور رسانه های صوتی و تصویری ، زمینه ساز رونق یابی و رشد موزون موسیقی در وطن ما گردند تا در ظرف ده ، بیست سال آینده ما بتوانیم در سطح منطقه با کشورهای همسایه و بعداً در سطح دنیا با سایر کشورها با تلفیق موسیقی مدُرن با موسیقی خود ما ، موسیقی افغانی را مطرح و به رقابت بپردازیم .

 

- شما که دور از وطن در دیار غربت قرار دارید به عنوان هنر مند و آوازخوان از مشکلات جدی که به آن مواجه هستید بگوئید البته هدفم در عرصه کار های هنری تان است ؟

 

- هنرمند در این جا در پهلوی اینکه با موسیقی سر و کار دارد مسوولیت تامین معیشت خود وفامیلش را نیز عهده دار می باشد باید در طول هفته 5 یا 6 روز بخاطر درآمد و معاش کار کند که بیشترین وقت صرف کار و بار می شود زمانیکه به منزل بر می گردد یک دو ساعت فارغ است که خستگی کار روزمره  مجال آنرا برایش نمی دهد تا به موسیقی بپردازد . و ضمناً وضع در این جا نسبت به داخل افغانستان تفاوت دارد در انجا آوازخوان و نوازنده و هنرمند در یک شهر در فاصله های نه چندان دور از هم دیگر زندگی می کنند اما در اینجا آواز خوان ، نوازنده و هنرمند در فاصله های صدها و حتا هزار ها کیلو متر دور تر از هم دیگر قرار دارند. به گونهء مثال اگر جوانی بخواهد اثری ارایه دهد باید روزها ، هفته ها و ماه ها به آهنگساز تلیفون بکشد ایمیل بفرستد ویا تا فاصله های دور سفر کند تا آهنگی بدست بیاورد سپس برای ضبط آن باید از کشور های مختلف یک دو نفر نوازنده را دعوت نماید و ضمناً مصرف خیلی بلندی باید بپردازد تا آهنگش در استدیوی ثبت شود عدم موجودیت امکانات لازم باعث می شود که هنرمندان نمی توانند یک اثر خوب و بهتر هنری را به علاقمندان شان عرضه کنند.

 

- اگر از شما بپرسم که موسیقی یعنی چی پاسخ شما چی خواهد بود ؟

 

- اگر از تعریف کلیشه ئی و کتابی موسیقی بگزریم برای من موسیقی بقول فروغ فرخزاد،  دریچهء است که من  از آن به اذحام کوچه ء خوشبخت مینگرم " موسیقی زیبا ترین ، لطیف ترین و ظریف ترین زبان ابراز احساسات وعواطف برایم می باشد که گاه گاهی فکر می کنم که بجای خون در رگهایم جریان دارد .

 

- موسیقی ریاضت و تمرین همیشگی می خواهد . آیا شما غیر از این مصروفیت کاری هم دارید و مصروفیت کاری تان مانع تمرین موسیقی تان نمی گردد؟

 

- یقیناً ، من تقریباً 10 ، 11 سال می شود که در یکی از شرکت های بیمه در کشور هالند مصروف کار رسمی هستم که هفته ئی 5 ،  روز کار می کنم و ضمناً در هفته ئی یک دو شب درس آموزشی دارم و همچنان در اخر هفته کنسرتها ویا اشتراک در محافل باعث می شود که من برای ریاضت و تمرین موسیقی وقت کافی نداشته باشم ولی با آن هم تلاش می کنم تا همه روزه با موسیقی باشم .

 

- در پایان اگرپیشنهادی ، پیامی وگفتنی داشته باشید.

 

- آنچه می خواهم به رسانه های صوتی و تصویری کشورما و ارگانهای مسوول در این زمینه پیشنهاد نمایم این است که ما در گذشته کمیسونی مرکب از اهل خبره در عرصه ادب و طرب داشتیم که  آهنگ ، شعر و موسیقی را بررسی می کردندو همزمان سرُ ، لی و صدای آواز خوان را می شنیدند بعد از تصدیق کمیسون های مربوط ، آواز خوان می توانست آهنگش را ضبط نماید . در همین جاست ما احمدظاهر ، ظاهر هویدا ،احمد ولی ، استاد مهوش ، پرستو و دیگران را داشتیم و داریم زیرا د رآن زمان اگر کسی می خواست هنرمند و آواز خوان شود تلاش می کرد ریاضت می کشید تا بتواند در همه موارد از کمیسون موفقانه بگزرد. امروز در نبود همچون کمیسونی ما می بینیم که هرکس هرچی دلش خواست می خواند و ضبط می کند و رسانه ها هم باتاسف بدون اندکترین توجه آنرا نشر می کنند . توجه و دقت لازم  امروزی رسانه های صوتی و تصویری و به ویژه ارگانهای مسوول در داخل کشوردر این عرصه به غنامندی ، رشد موزون و باکیفیت موسیقی ما در آینده های قریب تاثیر گزار می باشد . همزمان من پیامی دارم به تمام آوازخوانان ، آهنگسازان و هنرمندان کشورم که ما نباید رسالت خود را دربرابر هنر فراموش کنیم. وظیفه ء ما این نیست  که هنر خود را تا پائین ترین قشر جامعه پائین بیاوریم وبه سطح آدمهای که از سواد بی بهره هستند بر عکس وظیفه و رسالت ما این است تا ذوق آنها راتا سطح بالای هنر بالا بکشانیم . اگر همی ما در انجام رسالت خود چنین عمل نمایم من باورکامل دارم که در ظرف چندسال آینده ما شاهد موسیقی خوب وبا کیفیت افغانی  خواهیم بود .

 

از شما آقای احمدپرویزیک دنیا تشکر که به پرسش هایم پاسخ گفتید .

فضل الرحیم رحیم

28 مارچ 2010 م

 

ویب سائت احمدپرویز،روی صفحه انترنیت:

http://www.ahmadparwiz.com/

 

 

 

 


March 28th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل هنری